ΤΕΛΛΟΓΛΟΥ ΤΑΣΟΣ

Η ανάφλεξη στα Τέμπη
Ο Τάσος Τέλλογλου γράφει για την πυρόσφαιρα μετά την σύγκρουση των τρένων στο δυστύχημα των Τεμπών, τα έλαια σιλικόνης, τα αντίθετα πορίσματα και τις 3000 ευρώ που δεν έχουν δοθεί σε γερμανικό εργαστήριο, για κρίσιμες μετρήσεις σχετικά με την πυραντοχή υλικών.
Άκουσε το άρθρο
Ο μαρτυρας που είχε κληθεί χθές να καταθέσει απο τον ανακριτή κ Σωτήρη Μπακαϊμη για την πυρόσφαιρα του συνέστησε να μην προχωρήσει σε προσομοίωση των συνθηκών της ανάφλεξης μετά τη σύγκρουση των τρένων στον Ευαγγελισμό, πριν από δύο χρόνια, αλλά να κάνει ενα πείραμα του πραγματικού κόσμου.
Το κράτος με τις δύο διαφορετικές μορφές του, τη δικαιοσύνη και την επιτροπή για την ερευνα των σιδηροδρομικών ατυχημάτων εχει καταλήξει σε δύο διαφοπρετικά συμπερασματα μέχρι τώρα για την φωτιά που ακολούθησε τη σύγκρουση των Τεμπών: Το πόρισμα των πραγματογνωμώνων της εισαγγελείας που παραδόθηκε τον Ιούνιο του 2023 υιοθετεί πλήρως την εκδοχή της Hellenic Train οτι δηλαδή η φωτιά ξεκίνησε εξ αιτίας της ανάφλεξης των ελαίων σιλικόνης υπό “ηλεκτρικό τόξο” και τη θέση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ που απορρίπτει αυτή την ερμηνεία και διά της εις ατοπον απαγωγής καταλήγει σε μία ποσότητα μερικών τόννων ενός αγνωστου υδρογονάνθρακα. Ο πρωθυπουργός δέν εχει αποκλείσει στο παρελθόν κάποια απο τις δύο εκδοχές αν και πιο κατηγορηματικά είχε υποστηρίξει την πρώτη όταν εκφρασθηκε υπέρ της.
Τι είναι η προσομοίωση της υπολογιστικής ρευστομηχανικής ανάλυσης (CFD); Eίναι ενας υπολογισμός της ενέργειας που εχει εκλυθεί απο μία φωτιά η εκρηξη με βάση υπαρκτά στοιχεία (φωτογραφίες, βίντεο, μετρήσεις). Στην περίπτωση των Τεμπών οι υπολογισμοί του καθηγητή στο ΑΠΘ Θανάση Κωνσταντόπουλου (Τμήμα χημικών μηχανικών) εγιναν στη βάση της πυρόσφαιρας με διάμετρο 20 μέτρων που εφτασε στο μαξιμουμ μεγεθός της των 80 μέτρων σε δέκα δευτερόλεπτα , σε μία εξωτερική θερμοκρασία 8 εως 10 βαθμών κελσίου.Το συμπέρασμα είναι πώς παρά το γεγονός οτι τα ελαια σιλικόνης μπορούν να αποσυντεθούν και να αναφλεγούν υπο υψηλές θερμοκρασίες και φόρτιση αυτό είναι αδύνατο στον χρόνο δημιουργίας της πυρόσφαιρας καθώς προσφερει στα 0,4 δευτερόλεπτα ελάχιστα χρόνο για να γίνει η αντίδραση Τ
Τα 0,4 δευτερόλεπτα είναι ο χρόνος που μεσολαβεί από το «σβήσιμο» του ηλεκτρικού τόξου (που διήρκεσε 0,2-0,3 δευτερόλεπτα από τη σύγκρουση) έως την έναρξη της πυρόσφαιρας (περίπου στα 0,6 δευτερόλεπτα από τη σύγκρουση) και σε αυτό το χρόνο θα έπρεπε να λάβει χώρα ήδη η χημική αντίδραση που θα οδηγούσε στη πυρόσφαιρα. Η εκτίμηση αυτή επιβεβαιώνεται απο την ελλειψη λευκής σκόνης εκεί που υποτίθεται οτι κάηκαν τα ελαια σιλικόνης, βρέθηκε μόνο μία μικρή προσότητα κοντά στον μετασχηματιστή της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Το συμπερασμα αυτό οδηγεί στην διατύπωση της άποψης οτι η εύφλεκτη ύλη πρέπει να αναζητηθεί αλλού και οχι στα ελαια του μετασχηματιστή.
Τώρα κάποιοι συγγενείς θυμάτων οπως ο Χρήστος Βλάχος επιμένουν στην αποψη οτι σχηματίστηκε ηλεκτρικό τόξο που προκάλεσε σόκ σαν κεραυνός στα λάδια σιλικόνης οδηγώντας μία μεγάλη πσοότητα ενέργειας στην απελυθέρωση και αρα στην ανάφλεξη.
Η Hellenic Train και η εισαγγελεία στην πρώτη γνωμοδότησή της είχαν αποδεχθεί τις απόψεις αυτές εν όλω η εν μέρει. Αλλά στο κρατικό πόρισμα κάτι τετοιο απορρίπεται. Δέν μπορεί και οι δύο -πραγματογνώμωνες της εισαγγελείας και ΕΟΔΑΣΑΑΜ να εχουν δίκιο, η αλήθεια πρέπει να βρεθεί. Κι αυτό αφορά την εναρξη της φωτιάς και οχι την επί ώρες συνέχισή της με τα λάδια σιλικόνης, τους εξοπλισμούς του εστιατορείου και την επενδυση των βαγονιών η πυροαντοχή των οποίων δέν εχει βρεθεί επειδή το ελληνικό κρατος δέν εχει πληρώσει με 3000 ευρώ το γερμανικό εργαστήριο που εχει αναλάβει να κάνει την ερευνα.
Εχουν περάσει δύο χρόνια απο το ατύχημα, πολλά ερωτήματα εχουν απαντηθεί σε αλλα είμαστε ακόμα στη μέση μιας διαδρομής για να φτάσουμε μέχρι να αποκτήσουμε μία καθαρή εικόνα.
Ακολουθήστε το antenna.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις!