Κόσμος
Τουρκικά ΜΜΕ: Η Ελλάδα διαπράττει παραβιάσεις τουρκικών χωρικών υδάτων
Τι αναφέρουν τουρκικές εφημερίδες για τα F-16, τα Eurofighter με πρωτοσέλιδα που συνεχίζουν να προκαλούν.
Τουρκικά ΜΜΕ κάνουν λόγο για «παραβιάσεις των χωρικών υδάτων που διαπράττει η Ελλάδα» κ
Άρθρο Γενί Σαφάκ για παραβιάσεις χωρικών υδάτων Τουρκίας από Ελλάδα
«Η Αθήνα χάνει τον αυτοέλεγχό της»
«Ξέρετε για τα σκάφη του ελληνικού λιμενικού που εθεάθησαν στα νερά της Αλικαρνασσού και της Ντάτσα. Πρόκειται για προβοκάτσια που αποσκοπεί στην αναστάτωση της τουρκικής κοινωνίας. Η Αθήνα δεν σταμάτησε εκεί. Σε επιστολή που έστειλε στο Κογκρέσο των ΗΠΑ, το ελληνικό λόμπι παρουσίασε την Τουρκία ως εχθρική χώρα. Από την άλλη πλευρά, ο Έλληνας Πρωθυπουργός Μητσοτάκης είπε κάτι καινούργιο στον ΟΗΕ: «Υπάρχει μια ευκαιρία να καθορίσουμε ζώνες θαλάσσιας δικαιοδοσίας με την Τουρκία, πρέπει να είμαστε γενναίοι». Αυτή είναι μια σημαντική δήλωση. Τι σημαίνουν αυτές οι αντιφατικές αλλά ταυτόχρονες εξελίξεις; Επιτρέψτε μου να απαντήσω: Τρεις εξελίξεις στη σειρά έκαναν την Αθήνα να χάσει τον αυτοέλεγχό της. Οι αντιφάσεις δείχνουν μια διολίσθηση.
Ας ρίξουμε μια πιο προσεκτική ματιά σε αυτές τις εξελίξεις.
ΝΕΟ STATUS QUO ΣΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟ;
Ο λόγος που η Άγκυρα πρόβαλε το δόγμα της 'Γαλάζιας Πατρίδας', ήταν η προσπάθεια μιας κοινοπραξίας υπό την ηγεσία των ΗΠΑ να περιορίσει την Τουρκία στις ακτές της στην Ανατολική Μεσόγειο. Η Τουρκία απάντησε με τη συμφωνία για τη Λιβύη. Σε απάντηση, η Ελλάδα υπέγραψε συμφωνία με την Αίγυπτο. Η αυξανόμενη ένταση στην Ανατολική Μεσόγειο καταλάγιασε μετά από αυτό το νέο status quo στο πεδίο. Ή μετατέθηκε. Υπήρξε μια βαθιά ρήξη σε αυτό το status quo τον περασμένο μήνα. Αναφέρομαι στην επίσκεψη του Αιγύπτιου προέδρου Sisi στην Άγκυρα στις 4 Σεπτεμβρίου. Όπως το έθεσε ένας Αιγύπτιος αξιωματούχος, η επίσκεψη ήταν «μια αναζήτηση για μια πιο ολοκληρωμένη, στρατηγική συνεργασία, μεταξύ άλλων και στην Ανατολική Μεσόγειο». Είχα προβλέψει ότι η Αθήνα θα ανησυχούσε γι' αυτό. Το εξήγησα αυτό στο άρθρο μου με τίτλο 'Προσδοκίες τεκτονικής ρήξης στην Ανατολική Μεσόγειο' στις 6 Σεπτεμβρίου. Ωστόσο, δεν περίμενα ότι ο αντίκτυπος της επίσκεψης θα εκτυλισσόταν τόσο γρήγορα. Η Αθήνα φοβάται ότι οι αναπτυσσόμενες τουρκοαιγυπτιακές σχέσεις θα επισφραγιστούν με μια νέα συμφωνία για την Ανατολική Μεσόγειο. Αν συμβεί αυτό - και υπάρχουν ενδείξεις γι' αυτό - η συμφωνία Αθήνας-Καΐρου, η οποία αποτελεί τη βάση της ελληνικής θέσης, θα ακυρωθεί (η συμφωνία αυτή αποτελεί απώλεια για την Αίγυπτο, η οποία έχασε 21.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα στη Μεσόγειο). Αυτός είναι ο λόγος για την ομιλία του Έλληνα ΠρωθυπουργούΜητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ. Η Αθήνα βλέπει να της τραβούν το χαλί κάτω από τα πόδια στην Ανατολική Μεσόγειο. Γι' αυτό και ο Μητσοτάκης είπε: «Έχει ανοίξει ένα παράθυρο ευκαιρίας για τον καθορισμό των ζωνών θαλάσσιας δικαιοδοσίας μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας. Πρέπει να είμαστε γενναίοι για να το αξιοποιήσουμε». Θα δούμε αν θα υπάρξει εξέλιξη στο θέμα αυτό στην επικείμενη συνεδρίαση του Ανώτατου Στρατηγικού Συμβουλίου Τουρκίας-Ελλάδας.
ΕΠΙΣΤΡΕΦΕΙ Η ΤΟΥΡΚΙΑ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΩΝ F-35
Η δεύτερη εξέλιξη που έχει ανησυχήσει την Αθήνα είναι οι συνομιλίες μεταξύ Τουρκίας και Ηνωμένων Πολιτειών. Ο Υπουργός Εξωτερικών Hakan Fidan δήλωσε ότι βρίσκονται σε εξέλιξη συνομιλίες για την άρση των κυρώσεων CAATSA κατά της Τουρκίας. Αυτή είναι επίσης μια σημαντική δήλωση. Συνδέεται στενά με το πρόγραμμα F-35. Οι παρατηρήσεις του Fidan ότι «και οι δύο πλευρές συμφωνούν ότι το θέμα αυτό αποτελεί εμπόδιο» είναι σημαντικές. Οι δηλώσεις αυτές προκάλεσαν μεγάλη συζήτηση, όχι στην Τουρκία αλλά στην Ελλάδα. Η Αθήνα δεν ήταν ικανοποιημένη με τη συμφωνία αμυντικής συνεργασίας που υπέγραψαν οι ΗΠΑ με την E/K πλευρά. Ξεκίνησε μια εκστρατεία για τον αποκλεισμό της Τουρκίας από το πρόγραμμα F35. Το Συμβούλιο Ελληνοαμερικανικής Ηγεσίας, το ελληνικό λόμπι στις ΗΠΑ, έστειλε επιστολή σε μέλη του Κογκρέσου με σκληρές παρατηρήσεις.
ΟΙ ΚΥΡΩΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΑΡΣΗ
Η ελληνική ε/φ Καθημερινή υποστήριξε ότι οι S-400 θα τεθούν υπό τον έλεγχο των ΗΠΑ στο Ιντζιρλίκ με αντάλλαγμα την επανένταξη στο πρόγραμμα F-35. (Οι ΗΠΑ πράγματι το πρότειναν αυτό, αλλά η Άγκυρα το απέρριψε.) Πηγές του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας χαρακτήρισαν τον ισχυρισμό αυτό ως «προσπάθεια τρίτων χωρών να δημιουργήσουν εντυπώσεις».
Μια άλλη εξέλιξη που επέτεινε τις ελληνικές ανησυχίες ήταν η πρόσκληση του Υπουργού Εξωτερικών Fidan σε άτυπη συνάντηση των Υπουργών Εξωτερικών της ΕΕ. Στη συνάντηση αυτή, ο Fidan ζήτησε την άρση των κυρώσεων που επιβλήθηκαν στην Τουρκία το 2019 (ο λόγος των κυρώσεων αυτών είναι η Ανατολική Μεσόγειος). Επιπλέον, υπάρχει πρόοδος στο θέμα αυτό. Χώρες όπως ο Καναδάς, η Σουηδία και η Ολλανδία ήραν τις κυρώσεις τους κατά της Τουρκίας, και ακολούθησε η Νορβηγία, η οποία ήρε τις κυρώσεις κατά της Τουρκίας στις 11 Σεπτεμβρίου. Η Ελλάδα πρέπει να δει ότι αυτή η διαδικασία οδηγεί στο θέμα του CAATSA (η Γερμανία εξακολουθεί να αντιστέκεται).
Είναι ακριβώς σε αυτή τη συγκυρία που τα ελληνικά σκάφη που είδαμε στα ανοικτά των ακτών της Αλικαρνασσού και της Ντάτσα εισήλθαν στα χωρικά μας ύδατα. Εν κατακλείδι, η Αθήνα θέλει η Τουρκία να έχει προβλήματα με τις δυτικές πρωτεύουσες. Τρέφεται από την κρίση και την ένταση. Αν δεν υπάρχει κρίση, δημιουργεί μια κρίση. Η Αθήνα επιδιώκει τον αποκλεισμό της Τουρκίας από το πρόγραμμα F-35 και τη συνέχιση των κυρώσεων που έχουν επιβληθεί στην Άγκυρα για την αμυντική βιομηχανία. Ως εκ τούτου, η Τουρκία πρέπει να είναι προετοιμασμένη για νέες προκλήσεις».
«Νέα εξέλιξη για τα Eurofighter», αναφέρει σε πρωτοσέλιδο η τουρκική εφημερίδα "Τζουμ Χουριέτ"
«Σήμα από την Airbus προς την Τουρκία για τα Eurofighter». Η εφημερίδα γράφει ότι «με τις δηλώσεις του Simon Ward, του προέδρου της ευρωπαϊκής κατασκευαστικής εταιρίας Airbus Τουρκίας, ήρθαν και πάλι στην επικαιρότητα οι προσπάθειες στην γραμμή Άγκυρα-Βερολίνου για να πεισθούν να πουλήσουν τα μαχητικά αεροσκάφη Eurofighter Typhoon.
Την περασμένη εβδομάδα ο πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν, ο οποίος ταξίδεψε στη Νέα Υόρκη για την 79η Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών, συναντήθηκε με τον Γερμανό καγκελάριο Όλαφ Σολτς. Σύμφωνα με ανακοίνωση που εξεδόθη από το Bestepe, οι δύο τους αντάλλαξαν απόψεις σχετικά με τις διμερείς σχέσεις, τις επιθέσεις του Ισραήλ στη Γάζα, την αναζωογόνηση της ενταξιακής πορείας της Τουρκίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) και άλλα περιφερειακά και παγκόσμια ζητήματα.
Από την άλλη πλευρά, στην Άγκυρα φημολογείται ότι οι δύο τους συζήτησαν επίσης για τα μαχητικά αεροσκάφη Eurofighter, τα οποία παράγονται σε συνεργασία μεταξύ Γερμανίας, Ιταλίας, Ηνωμένου Βασιλείου και Ισπανίας.
Θα πάρει χρόνο η παράδοση των F-16
Ο Αντιστράτηγος ε.α. Erdogan Karakus κάνοντας εκτιμήσεις επί του θέματος στην Cumhuriyet, υπέδειξε ότι η Τουρκία πρέπει να αυξήσει την αεροπορική της ισχύ έναντι της γειτονικής Ελλάδας και είπε ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε μια φάση άλματος όσον αφορά την αεροπορική ισχύ.
Αναφέροντας ότι γενικότερα σημειώνονται καθυστερήσεις στην παράδοση των F-16 Block-70, ο Karakus είπε τα εξής,σύμφωνα με την ανταποκρίτρια του ΑΝΤ1 στην Κωνσταντινούπολη, Άννα Ανδρέου:
«Υπάρχουν άλλες χώρες που έχουν κάνει συμφωνία πριν από την Τουρκία για την παραλαβή 150 αεροσκαφών Block 70. Από ότι φαίνεται θα πάρει κάποιο χρόνο. Λαμβάνοντας υπόψη το σημερινό παγκόσμιο περιβάλλον, οι ένοπλες δυνάμεις και η πολεμική αεροπορία της Τουρκίας πρέπει να είναι ισχυρές. Η Τουρκία προσπαθεί από την μια αναπτύξει και να θέσει σε υπηρεσία το KAAN, ωστόσο και σε αυτό το θέμα έχουμε κάποια προβλήματα με τις ΗΠΑ. Υπάρχει το πρόβλημα του κινητήρα που πρέπει να περάσει από το Κογκρέσο. Θέλουμε περίπου 100 κινητήρες για το KAAN. Επιπλέον, και ο κινητήρας για το αεροσκάφος HURJET πρέπει επίσης να περάσει από το αμερικανικό Κογκρέσο».
Πρώτα 20 αεροσκάφη
Υπενθυμίζοντας ότι το κόστος των F-16 ανέρχεται στα 23 δισεκατομμύρια δολάρια, ο Karakus δήλωσε ότι η Τουρκία χρειάζεται ένα μαχητικό αεροσκάφος που να μπορεί να θέσει σε λειτουργία σε σύντομο χρονικό διάστημα και είπε ότι αυτή η ανάγκη μπορεί να καλυφθεί με τα Eurofighter.
Ο Karakus δήλωσε: «Το Eurofighter είναι ένα καλό αεροσκάφος. Μπορεί να εκτοξεύσει πυραύλους Meteor. Μπορεί να εκτοξεύσει τους ίδιους πυραύλους με αυτά που εκτοξεύουν τα αεροσκάφη Rafale. Πέρα από αυτό, η ικανότητα του στις στροφές και οι επιδόσεις του είναι υψηλές. Ανταποκρίνεται στις ανάγκες της Τουρκίας με πολλούς τρόπους. Ενδέχεται να παραδοθούν 20 αεροσκάφη στην Τουρκία σε σύντομο χρονικό διάστημα. Η Τουρκία, με το που θα συνάψει τη συμφωνία για την αγορά 20 αεροσκαφών, θα ξεκινήσει και η παραγωγή 20 επιπλέον αεροσκαφών. Το κύριο εμπόδιο ήταν πάντα η Γερμανία. Ο Scholz φαίνεται να έχει πειστεί», δήλωσε.
Ο Karakus ανέφερε ότι μέσα σε ένα χρόνο η Τουρκία θα μπορούσε να αγοράσει 20 Eurofighter και στη συνέχεια άλλα 20 φτάνοντας τα 40. Από την άλλη πλευρά, υπάρχει ο ισχυρισμός ότι για την αγορά 20 αεροσκαφών Eurofighter η Τουρκία προσπαθεί να καταλήξει σε μια συμφωνία ύψους περίπου 5,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων με τη Γερμανία.
Ανδρουλάκης: Το ΠΑΣΟΚ μπορεί να είναι κυβέρνηση στις επόμενες εκλογές
Ντιμπέιτ - ΗΠΑ: Οι υποψήφιοι αντιπρόεδροι “πυροβόλησαν” Χάρις και Τραμπ (εικόνες)
Φωτιά στο Ξυλόκαστρο: Ενισχύθηκαν οι πυροσβεστικές δυνάμεις