Πολιτισμός
Στο βυθό του Ατλαντικού η “Λέμβος της Λαμπεντούζα”
Αφιερωμένο στους πρόσφυγες το πρώτο έργο στο «Υποβρύχιο Μουσείο» του Βρετανού καλλιτέχνη, Τζέισον ντε Κέρς Τέιλορ.
Το «Museo Atlantico» του Βρετανού καλλιτέχνη Τζέισον ντε Κέρς Τέιλορ, βρίσκεται ανοιχτά της Λανθαρότε, στα Κανάρια Νησιά.
Το πρώτο έργο που «βύθισε» ο Τέιλορ στο Υποβρύχιο Μουσείο είναι η «Λέμβος της Λαμπεντούζα». μια τσιμεντένια εκδοχή της περίφημης «Σχεδίας της Μέδουσας» του Τεοντόρ Ζερικώ, που αναφέρεται στο πολύνεκρο ναυάγιο όπου έχασαν τη ζωή τους 800 άνθρωποι.
Μια από τις 13 φιγούρες της Λέμβου, ο Αφρικανός που κάθεται με κλειστά μάτια κρατώντας ένα φτηνό σωσίβιο είναι υπαρκτό πρόσωπο. Πρόκειται για τον Αμπδέλ Κάδερ από τη Laayoune της Δυτικής Σαχάρας.
Ο 29χρονος σήμερα Κάδερ έκανε το επικίνδυνο ταξίδι προς τα ισπανικά νησιά πριν από 16 χρόνια. Ήταν μόλις 13 ετών. Μέχρι τα 12 είχε «χάσει» πατέρα και αδελφή του και έπρεπε να στηρίξει τη μητέρα και τα δέκα αδέλφια του. Δούλεψε, μάζεψε λεφτά και έκανε επαφές με τους διακινητές.
«Θυμάμαι πως στα μάτια μου η βάρκα έδειχνε ασφαλής. Στη θάλασσα όμως η μηχανή σταμάτησε και άρχισαν να μπαίνουν νερά. Οι 24 επιβάτες προσπαθούσαν να βγάζουν το νερό με όποιο τρόπο μπορούσαν» είπε, στον Guardian, ο Κάδερ.
Την τέταρτη ημέρα ήταν τόσο κουρασμένοι που η βάρκα πλημμύρισε. Τους βρήκε ένα ψαράδικο που ειδοποίησε τις αρχές κι έτσι σώθηκαν. Όταν πάτησε στο Λανθαρότε τηλεφώνησε στη μητέρα . «Έκλαιγε γοερά στο τηλέφωνο, δεν ήξερε πως είχα φύγει», εξομολογείται ο Αμπδέλ Κάδερ.
"Ρουβίκωνας"
Στο «Museo Atlantico» υπάρχει και το ημιτελές, προς το παρόν, έργο «Ρουβίκωνας» που πραγματεύεται τους κινδύνους της κλιματικής αλλαγής και την, χωρίς επιστροφή, πορεία της ανθρωπότητας. Το τελευταίο κομμάτι της κατασκευής αναπαριστά ένα φράκτη συμβολίζει το σημείο δίχως επιστροφή. Οι φιγούρες θα κινούνται προς το φράκτη χωρίς να του δίνουν σημασία, έχοντας το βλέμμα στραμμένο στα κινητά τους.