Πολιτική

21 Ιανουαρίου 2020 22:03

Κόντρα στη Βουλή για την ανώτατη εκπαίδευση

Text to Speech

Για "ντελίβερι ιδιωτικών συμφερόντων" έκανε λόγο ο Νίκος Φίλης. Για ένδεια επιχειρημάτων, ανακρίβειες και αήθεις κατηγορίες μίλησε η Νίκη Κεραμέως.

Κόντρα στη Βουλή για την ανώτατη εκπαίδευση

Ανέβηκαν οι τόνοι στην ολομέλεια της Βουλής κατά τη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου για την ανώτατη εκπαίδευση.

Αφορμή στάθηκε αρχικά η έντονη κριτική που άσκησε στην κυβέρνηση ο πρώην υπουργός Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης, την οποία κατηγόρησε ότι «λειτουργεί ως delivery κολεγίων χαμηλής στάθμης και μεγάλων οικονομικών συμφερόντων».

Ο κ. Φίλης επικέντρωσε την κριτική του στο άρθρο 50 για τα πιστοποιητικά κολεγίων, κατηγορώντας προσωπικά την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως ότι ψεύδεται απέναντι στους βουλευτές, ισχυριζόμενη ότι τη ρύθμιση επιβάλει η Ευρωπαϊκή Ένωση. «Πρόκειται για μια ρύθμιση, που λειτουργεί εις βάρος των δικαιωμάτων των νέων παιδιών και της δημόσιας εκπαίδευσης, την οποία δεν την επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά την επιλέγει και την επιβάλλει η κυβέρνηση, η οποία λειτουργεί ως delivery των κολεγίων», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Φίλης και πρόσθεσε:

«Είναι έξω από το πλαίσιο των επαγγελματικών προσόντων στην Ελλάδα, που έχει αναγνωρίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία σέβεται πλήρως την αρμοδιότητα των κρατών-μελών», υπογράμμισε ο κ. Φίλης. Παράλληλα, κάλεσε την κ. Κεραμέως «να καταθέσει στη Βουλή τα έγγραφα με την αιτιολογημένη γνώμη της Κομισιόν, αλλά και την απάντηση του υπουργείου Παιδείας, ώστε να γίνει γνωστό το περιεχόμενο, που κρυφά, ύπουλα και επικίνδυνα διαβουλεύεται πίσω από τις πλάτες της νεολαίας». «Με το νομοσχέδιο υποβαθμίζονται τα πανεπιστήμια. Στην ουσία, μειώνεται η ήδη προβληματική χρηματοδότησή τους, κλείνουν τμήματα που έπρεπε να ανοίξουν και το σημαντικότερο, αναγνωρίζονται "από το παράθυρο", τα κολέγια ως ισότιμα με τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια», υπογράμμισε ο κ. Φίλης.

Κεραμέως - Βουλή

Η κα Κεραμέως απάντησε στις «βαριές εκφράσεις», όπως τις χαρακτήρισε, του πρώην υπουργού Παιδείας, αντιτείνοντάς του ότι και με δική του υπογραφή έγιναν διορισμοί αναγνωρίζοντας την επαγγελματική ισοδυναμία με βάση το ενωσιακό δίκαιο. Έκανε δε λόγο για ένδεια επιχειρημάτων, για ανακρίβειες και αήθεις κατηγορίες. Ακόμα κατηγόρησε την Αξιωματική Αντιπολίτευση για υποκρισία γιατί όπως είπε, αυτά που σήμερα καταγγέλλει για το άρθρο 50 και τα κολέγια, τα εφάρμοσε κανονικότατα τέσσερα χρόνια που ήταν κυβέρνηση διορίζοντας εκπαιδευτικούς με πιστοποιητικά κολεγίων.

«Μίλησε ο ΣΥΡΙΖΑ για ντροπιαστική διάταξη, για παράκαμψη του άρθρου 16 του Συντάγματος, ότι φυτεύτηκε η διάταξη διότι είμαστε ντιλίβερι κολεγίων. Όμως και το 2016 και το 2017 και το 2018 εφάρμοσε κανονικότατα την επαγγελματική ισοδυναμία των κολεγίων για διορισμούς στο δημόσιο», είπε η κ. Κεραμέως.

«Αυτό που κάνει το Υπουργείο Παιδείας με τη νομοθετική ρύθμιση, είναι αυτό που προβλεπόταν και ίσχυε, πριν ο ΣΥΡΙΖΑ το 2019, και λίγους μήνες πριν τις εκλογές, κηρύξει πόλεμο και προχωρήσει στην κατάργηση της διάταξης, βάσει της κοινοτικής οδηγίας, για τη δυνατότητα συμμετοχής υποψηφίων, κατόχων αναγνώρισης των επαγγελματικών προσόντων. Αποδεικνύει τον σεβασμό της χώρας στο δίκαιο της Ε.Ε. ως προς την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων και επαγγελματικής ισοδυναμίας του προσωπικού της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης», υπογράμμισε η υπουργός Παιδείας.

Απαντώντας στον κ. Φίλη, που ζήτησε να κατατεθούν στη Βουλή τα έγγραφα της Κομισιόν και η απάντηση του υπουργείου Παιδείας, η κ. Κεραμέως τόνισε ότι είναι εμπιστευτικά και δεν μπορούν για λόγους δημοσίου συμφέροντος να δημοσιοποιηθούν, αλλά αν το επιθυμούν οι εισηγητές των κομμάτων, η ίδια θα τους τα δώσει για να τα διαβάσουν και «τότε θα πρέπει να ανακαλέσουν όλες τις ύβρεις και τις αήθεις επιθέσεις».

Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου

Ξενογιαννακοπούλου: Η κυβέρνησή μας είχε και σχέδιο και συγκεκριμένη στρατηγική

«Επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ υπήρξε συγκεκριμένη στρατηγική και σε ό,τι αφορά την ενοποίηση των ΤΕΙ και για την αναβάθμιση συνολικά της ανώτατης εκπαίδευσης, χωρίς διακρίσεις για τη νέα γενιά και υπέρ της ανάπτυξης και της κοινωνικής συνοχής» τόνισε η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου, απαντώντας στις κατηγορίες του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ προχώρησε σε αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση χωρίς σχέδιο. Ακόμα, η κ. Ξενογιαννακοπούλου υπεραμύνθηκε της ίδρυσης των 37 πανεπιστημιακών τμημάτων, την λειτουργία των οποίων όπως είπε, «παγώνει το παρόν νομοσχέδιο χωρίς επαρκή αιτιολόγηση», τονίζοντας ότι «η δημιουργία τους αποφασίστηκε, έπειτα από εισήγηση των ίδιων των ανώτατων ιδρυμάτων και των συγκλήτων τους».

Σχολιάζοντας την αναφορά του πρωθυπουργού ότι η αξιολόγηση θα απελευθερώσει τα πανεπιστήμια, αντέτεινε ότι «πρόκειται για τιμωρητική αξιολόγηση» και το αποτέλεσμα θα είναι «τα περιφερειακά πανεπιστήμια να μένουν πίσω, να γίνει ανακατανομή πόρων και να διευρυνθούν οι μεγάλες ανισότητες στο χώρο της παιδείας». «Τα ποσοτικά στοιχεία που τίθενται με το σχέδιο νόμου, μπορεί να αρμόζουν μεν σε λογικές του ιδιωτικού τομέα, αλλά δεν συνάδουν με την ανώτατη εκπαίδευση», τόνισε η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ σημείωσε ότι η μη αναφορά του πρωθυπουργού στο άρθρο 50 για τα κολέγια, σημαίνει και αμηχανία εσωτερικά στην κυβέρνηση σε ό,τι αφορά την αντισυνταγματική διάσταση που έχει, αφού παραβιάζει το άρθρο 16.

Άμεση ήταν η αντίδραση της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως, που κατηγόρησε το ΣΥΡΙΖΑ ότι προχώρησε σε αλλαγές στη τριτοβάθμια εκπαίδευση, χωρίς κανένα ακαδημαϊκό κριτήριο και χωρίς καμία γνωμοδότηση της ΑΔΙΠ (Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση) για κανένα από τα 37 τμήματα που ίδρυσε.

«Ιδρύσατε πανεπιστημιακό τμήμα με βουλευτική τροπολογία και με δυόμιση γραμμές αιτιολόγηση. Αυτό είναι το ακαδημαϊκό σας κριτήριο;» ανέφερε η κ Κεραμέως ενώ επεσήμανε ότι η ΝΔ είναι υπέρ της σύνδεσης της χρηματοδότησης με την αξιολόγηση, και όχι να αποφασίζει ο υπουργός όπως κρίνει, ευνοώντας τις πελατειακές σχέσεις.

Βαρουφάκης - Βουλή

Βαρουφάκης: η κυβέρνηση πετά στον Καιάδα το τελευταίο απομεινάρι του κοινωνικού συμβολαίου της χώρας

Επίθεση στη κυβέρνηση εξαπέλυσε στη Βουλή ο επικεφαλής του ΜεΡΑ25, Γιάνης Βαρουφάκης, κατηγορώντας την ότι «η κανονικότητα για την οποία προσπαθεί να πείσει τους έλληνες πολίτες είναι ένα μεγάλο ψέμα, ειδικά όταν αναφέρεται την εκπαίδευση».

«Αυτή η νέα κανονικότητα εμπεριέχει μέσα της σειρά περικοπών στον προϋπολογισμό για την παιδεία και την ανώτατη εκπαίδευση», τόνισε ο κ. Βαρουφάκης, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας που συνδέει τη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων με την αξιολόγηση. «Η μνημονιακή ζημία στην εκπαίδευση είναι δεδομένη, και όσο και να θέλει να την κρύψει και η παρούσα κυβέρνηση, δεν μπορεί, όταν ουσιαστικά τα ίδια τα παιδιά της ολιγαρχίας την οποία εκπροσωπεί, εγκαταλείπουν το ελληνικό σύστημα εκπαίδευσης από τα 15 τους», ανέφερε.

Ο κ. Βαρουφάκης, υποστήριξε ακόμα ότι «η κυβέρνηση έρχεται τώρα να πετάξει στον Καιάδα το τελευταίο απομεινάρι του κοινωνικού συμβολαίου της χώρας, ως άλλος διεκπεραιωτής εντολών των καρτέλ των κολεγίων, πριν καν προσποιηθεί ότι τα αξιολόγησε, παρέχοντας μάλιστα υπεργολαβίες σε ιδιώτες αξιολογητές». Μίλησε ακόμα για την καθιέρωση ενός συστήματος «ημι-αγοράς, όπου ο φοιτητής αντιμετωπίζεται ως πελάτης με ορθολογικές προτιμήσεις και ο εκπαιδευτικός ως πάροχος υπηρεσιών που αποσκοπεί στη μεγιστοποίηση του κέρδους του».

«Έχουμε έναν ακόμα πολύ σημαντικό σκοπό της εκπαιδευτικής αυτής λογικής της κυβέρνησης: Την υποχώρηση των επικίνδυνων και ανατρεπτικών ιδεών και εν τέλει όλων των ιδεών», είπε ο κ. Βαρουφάκης και κατέληξε: «Ούτε ο Σμιθ, ούτε και ο Χάγιεκ όταν έγραφαν τα όσα έγραφαν, δεν τα έπραξαν μέσα σε ένα τέτοιο πλαίσιο ποσοτικής αξιολόγησης. Στην χρεοδουλοπαροικία όμως 'η Ελλάς', όλα αυτά συνιστούν την πιο χυδαία εφαρμογή αυτής της νέας 'κανονικότητας'. Με δωράκια στους 'κολεγιάρχες' και ένα σύστημα αξιολόγησης που ουσιαστικά θα αφορά μόνο τους φτωχούς και τους μικρομεσαίους. Η κυβέρνηση στοχεύει να κάνει αυτά ακριβώς που έπραξε ο υπουργός Παιδείας της κ. Θάτσερ έχοντας τουλάχιστον την όμορφη, ειλικρινή κυνικότητα να τα παραδεχτεί».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ